Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Veturinkuljettajat hyväksyivät neuvottelutuloksen

23.3.2023

Rautatiealan Unioni RAU ry:n edustajiston edustajakokous hyväksyi kokouksessaan Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskevan työehtosopimuksen neuvottelutuloksen. Kaikki ilmoitetut työtaistelutoimet päättyvät.

Uusi työehtosopimus on voimassa 31.3.2025 saakka. Palkat nousevat toukokuussa 4 % ja vuoden päästä kesäkuussa 2 %. Ratkaisu sisältää 0,25 % järjestelyvaran työryhmien ja hankkeiden käyttöön.  Kesälomakausi alkaa toukokuun viimeisenä maanantaina ja kestää 18 viikkoa.

Työehtosopimukseen allekirjoituspöytäkirjalla sovittiin määräaikaisesti paikallisella sopimisella viikkolevon pidentämisestä kaksi kertaa kolmen viikon jaksossa 58 tuntiin, tai kerran 60 tuntiin.

VR:llä tehdään 31.10.2023 mennessä selvitys ulkopuolisen asiantuntijan johdolla siitä, kuinka työehtosopimuksen nykyiset määräykset tukevat työhyvinvointia, työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista epäsäännöllisen vuorotyön näkökulmasta.

- Seuraavalla sopimuskaudella on paljon tekemistä työssäjaksamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisessä ja sille on rakennettu onnistumisen polku.  Nyt on tärkeää, että tuloksia syntyy, muuten ollaan kahden vuoden päästä samassa tilanteessa ja silloin pois pääsy on entistä hankalampaa, RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa.   

Rautatiealan unioni RAU kiittää kaikkia työtaisteluun osallistuneita ja sitä tukeneita.