Kilpailutus ei ole ainoa vaihtoehto rautateiden henkilöliikenteessä, vaan suorahankinta on poikkeuksellisissa, perustelluissa olosuhteissa edelleen mahdollista.
Näin toteaa Euroopan komissio europarlamentaarikko Merja Kyllösen (vas.) kirjalliseen kysymykseen antamassaan vastauksessa.
– Komission vastaus osoittaa, että suorahankintaa ei ole neljännessäkään rautatiepaketissa kielletty. Yksinoikeussopimuksia ei siis kukaan estä jatkossakaan, jos niille on kantavat perustelut ja jos rautatiejärjestelmä toimii kokonaisuutena yhteiskunnan sekä asiakkaan kannalta fiksusti, Kyllönen toteaa.
– Uskon, että yksiraiteisen verkoston perifeerisessä maassa, kuten Suomessa, perusteita tulee löytymään.
Neljännen rautatiepaketin sisältöä on Suomessa tulkittu yksituumaisesti avoimen markkinoillepääsyn näkökulmasta. Komission vastaus kuitenkin vahvistaa, että muita lähestymiskulmia rautatiepalveluiden kilpailutukseen on olemassa.
– Direktiiviin on tarkoituksella jätetty liikkumatilaa jäsenmaiden omalle tulkinnalle ja toteutukselle johtuen juuri jäsenmaiden erilaisista olosuhteista.
- Kaikkea ei tarvitse laittaa samaan lahjapakettiin ulkomaiselle liikenteenharjoittajalle lahjoitettavaksi!
[Alkuperäinen uutinen >>]