Työehtosopimuksia ei saatu uudistettua tammikuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut sopimusten uudistamiseksi jatkuvat helmikuussa.
Suurin syy neuvottelujen hitaalle edistymiselle on neuvottelukierroksen päällä leijaileva kilpailukykysopimuksen kahdenkymmenenneljän tunnin varjo. Se lukitsee tilanteen niin, ettei mistään sopiminen onnistu.
- Selkeästi työmarkkinoiden umpisolmun avaaminen edellyttää, että metsä- ja kemianteollisuudessa päästään kilpailukyvyn talkootunneista eroon vastaavasti kuin Teknologiateollisuuden ja Teollisuusliiton välisissä sopimuksissa on päästy, RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa.
Työtaistelutoimista ei ole vielä päätöksiä. Tilanteen kehittymistä arvioidaan päivittäin.
Neuvottelujen etenemisestä tiedotetaan jäsenistöä sähköpostilla ja mahdollisesti tekstiviesteillä.Tarkista Verkkoasioinnista ovatko yhteystietosi oikein jäsenrekisterissä. Puheenjohtajaa voi seurata kaikille avoimessa Twitterissä.
Rautatiealan Unioni RAU neuvottelee työehdot Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n kanssa Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskevan työehtosopimuksen sekä Asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskeva työehtosopimuksen osalta.