Rautatiealan Unioni RAUn työehtosopimuksen piirissä olevat jäsenet ovat ylityö- ja vuoronvaihtokiellossa. Kiellolla pyritään vauhdittamaan meneillään olevia työehtosopimusneuvotteluja.
Sopimukseton tila alkoi 1. helmikuuta 2020 eikä tunnelin päässä näy vielä valoa. Rautatiealan Unionin jäsenet työskentelevät veturinkuljettajina, liikenneohjaajina sekä asiakaspalvelu- ja toimistotehtävissä.
RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo, että menossa ovat tes-neuvottelut jollaisia ei ole ennen koettu. Henki neuvotteluissa on kohtuullisen hyvä, mutta tulosta ei tule.
- Työnantaja pyrkii hinnoittelemaan kilpailukykysopimuksen 24 tunnin poistamisen hinnan kohtuuttoman korkeaksi ja on hirttäytynyt johonkin ulkopuolisen tahon määrittelemään linjaan, joka ei ole rautatiemaailmasta.
- Rautateillä on perinteisesti pystytty asioista sopimaan, mutta nyt päätösvalta vaikuttaa olevan yrityksien sijaan työnantajien keskusjärjestössä. Tämä tekee tilanteesta erityisen haastavan, koska päätäntävalta on viety kauas yritysten toiminnasta.
Ylityö- ja vuoronvaihtokielto vaikuttaa useisiin rautateiden toimintoihin ja voi näkyä peruttuina junavuoroina lähi-, kauko- ja tavaraliikenteessä sekä henkilöstövajeena toimisto- ja asiakaspalvelutehtävissä sekä rautateiden liikenteenohjauksessa. Rautatiealan Unioni RAU pahoittelee asiakkaille mahdollisesti aiheutuvaa haittaa ja toivoo, että toimenpide auttaa pikaisesti sovun löytymiseen menossa olevassa tes-riidassa.