Asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskevan työehtosopimuksen sovintoesitys on hyväksytty ja kaikki työtaistelutoimet on peruttu.
RAU jätti uuden lakkovaroituksen 20.3.2023-31.3.2023 väliselle ajalle. Lakko pysäyttää toteutuessaan junaliikenteen, mikäli sopimukseen ei tätä ennen päästä.
RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki on pettynyt sovittelujärjestelmään
- Työntekijän asema on pakkosovittelujärjestelmässä heikko. Ratkaisua haetaan työantajan määrittelemän raamin sisällä ja työntekijöitä vastaan käytetään pakkokeinoja, jolla kajotaan lakko-oikeuteen.
- Erikoista on myös se, että lakon siirtopäätökset voidaan tehdä asianomaisia kuulematta, eikä päätöksestä voi valittaa.
Palomäki katsoo, että lakon siirtopäätöksen jälkeen on erityisen tärkeää päästä ratkaisuun ennen lakon alkamista. Siinä työnantajapuolella on vastuunsa. Se ei voi loputtomiin piiloutua Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n laskimen taakse.
- Suomalaisesta työmarkkinamallista näyttää tulleen sellainen, että yksityisellä sektorilla tehdään keskitettyä palkkaratkaisua mallilla, jossa työehtojen kehittäminen on pyritty tekemään mahdottomaksi. Työantajapuoli on valmis maksamaan satasen siitä, ettei työntekijät hyödy kahtakymppiä.
- Julkisella sektorilla käydään vielä aitoa liittokierrosta, jossa työehtoja pystytään yhdessä kehittämään. Se näkyy esimerkiksi niin, että tämän kierroksen jälkeen julkisella sektorilla työskentelevällä isällä on sama oikeus palkalliseen vanhempainvapaaseen kuin äidillä, mutta yksityisellä sektorilla perhe-elämän tasa-arvo ei samalla tavalla toteudu.