Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAU pitää huonona Kouvolan liikenteenohjauskeskuksen siirtämistä Helsinkiin

11.12.2020

Valtiollinen Finrail Oy suunnittelee Kouvolan rautateiden liikenteenohjauskeskuksen lopettamista ja noin 80 työpaikan siirtämistä pääkaupunkiseudulle vuoden 2024 alussa. 

Rautatiealan Unioni RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki pitää suunnitelmia tähän aikaa sopimattomina. Toimintoja tulisi keskittämisen sijaan hajasijoittaa. 

- Rautateiden toimintavarmuuden näkökulmasta kriittisten ohjaustoimintojen keskittäminen tilanteessa, jossa toimintoja tulisi turvallisuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta hajasijoittaa, tuntuu täysin järjettömältä. 

- Valtionyhtiöissä näyttää olevan vallalla politiikka, jossa kaikki mahdolliset toiminnot keskitetään Helsinkiin. Se on näkynyt myös toisessa rautateiden valtionyhtiössä VR:ssä. Olisin odottanut, että menossa oleva koronapandemia olisi keskittämisvimmaa pienentänyt, mutta näin ei ole tapahtunut.

Yhteistoimintaneuvottelut aloitetaan Finrailissa 15.12. 2020 ja niiden on arvioitu kestävän tammikuun loppuun 2021. Yhtiö on osa Valtion erityistehtäväyhtiö Traffic Management Finland Groupia ja se vastaa rautatieliikenteen ohjauksesta sekä hallinnasta.