Työnseisauksen syynä on Rautatiealan Unioni RAU ry:n ja Palvelualojen työnantajat Palta ry:n välisiin työehtosopimusneuvotteluihin liittyvät erimielisyydet. Liittojen välillä oleva Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskeva työehtosopimus päättyi 28.2.2023.
Työriitaa on soviteltu valtakunnansovittelija Anu Sajavaaran johdolla 21.2.2023 lähtien. Työministeri Haatainen siirsi valtakunnansovittelijan esityksestä 6.3.2023 ilmoitetun lakon alkamaan 20.3.2023.
Rautatiealan Unioni RAU ry on hylännyt kaksi sovintoehdotusta, sillä ehdotuksissa ei ollut riittävästi huomioitu työntekijäpuolen neuvottelukierrokselle asettamia tavoitteita.
Rautatiealan Unioni RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki toivoo, että ratkaisu löytyisi ennen 20.3.2023, jotta lakot voidaan välttää kokonaan.
- Neuvotteluista tuli vaikeita, sillä työantajapuoli oli ennakolta maalannut itsensä nurkkaan sitoutumalla Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n vartioimaan keskitettyyn ratkaisuun. Nyt työnantajat piilottelevat keskitetyn ratkaisun selän takana ja sanovat kaikkeen ei.
- Työntekijäpuoli ei ole hakemassa kuuta taivaalta vaan haluaa konkreettisia kirjauksia, joilla kehitetään työssäjaksamista. Toisaalta emme ole halukkaita maksamaan perhevapaauudistuksesta sitä törkeää ylihintaa, jota työnantajapuoli on vaatimassa siitä, että kohtelisi isiä ja äitejä tasa-arvoisesti.
Työnseisaus toimitetaan lakkoina kaikissa yrityksissä, joissa sovelletaan Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskevaa työehtosopimusta.Työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä tehtäviä, joissa ne vaarantaisivat yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisivat yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa. Työtaistelun rajaukset, mukaan lukien hätätyö, sovitaan alan yritysten ja Rautatiealan Unioni RAU ry:n edustajien välillä.