Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAU huolissaan veturinkuljettajien jaksamisesta ja matkustajien turvallisuudesta kiskobusseissa – konduktöörit takaisin yksiköihin

2.9.2024

Kuluvana vuonna on tapahtunut vähintään 4 läheltä piti tilannetta ja 5 törmäystä, joissa Dm12-kiskobussit ovat olleet osallisena. Yksiköt ovat usein liian täynnä matkustajia. Kiskobussista yksin vastuussa olevat veturinkuljettajat eivät koe pystyvänsä vastaamaan matkustajien turvallisuudesta riittävällä tasolla. Rautatielan Unioni katsoo, että riski vakaviin loukkaantumisiin onnettomuustilanteissa on suuri. Rautatiealan Unioni on lähestynyt VR-Yhtymää kirjelmällä, jolla kiskobussiliikenteen turvallisuusriskeihin halutaan kiinnittää lisää huomiota.

Vuodesta 2015 lähtien kiskobussien eli Dm12-yksiköiden kuljetus ja matkustamot ovat olleet veturinkuljettajien harteilla. Pelkästään vuoden 2024 aikana on tapahtunut 5 törmäystä, joissa kaikissa kuljettaja on vastannut yksin matkustajien evakuoinneista, kaluston kunnosta ja pelastushenkilökunnan saamisesta paikalle. Törmäykset ovat tapahtuneet vartioimattomissa tasoristeyksissä, joissa moottoriajoneuvot ovat jääneet kiskobussin alle.

Rautatiealan Unionin veturinkuljettajille on selvää, että mahdollisuus onnettomuuteen, jossa useita ihmisiä loukkaantuu kiskobussin törmäyksessä on suuri. Syynä ovat kalustoon nähden liian suuret matkustajamäärät; usein ylitäysien kiskobussien matkustajamääriä ei kontrolloida riittävästi.

Liiallisten matkustajamäärien tuomat riskit jätetään toistuvasti huomioimatta

Ongelmia kiskobusseissa tuottaa matkustajien, pyörien ja lastenvaunujen hallitsematon määrä.

– Erityisesti kesäisin ja viikonloppuisin kiskobussit ovat ääriään myöten täysiä, sillä ilman valvontaa liikkuviin kiskobusseihin nousee jatkuvasti ilman lippua matkustavia. Käytävillä saattaa olla seisovien matkustajien lisäksi pyöriä, lastenvaunuja ja pyörätuoleja. Törmäyksessä riskit vakaviin loukkaantumisiin ovat suuria, Rautatiealan Unionin valtakunnallinen työsuojeluvaltuutettu Jussi-Pekka Okero kertoo. Okero edustaa VR-Yhtymän veturinkuljettajia ja on itsekin ammatiltaan veturinkuljettaja.

Veturinkuljettajien huoli on tuotu VR-Yhtymän turvallisuusjohdon tietoisuuteen. VR-Yhtymä on rajannut kiskobusseihin myytävien lippujen määrän myyntijärjestelmissään. Lisäksi yritys on kokeillut käyttää konduktöörejä matkustajamäärien rajaamiseen kiskobussien lähtöasemilla. Toimenpiteet eivät ole kuitenkaan poistaneet ongelmaa, joka on liputtomien matkustajien määrä junissa ja siitä seuraava riski useisiin loukkaantumisiin kiskobusseissa.

Veturinkuljettaja ei hahmota matkustamon kokonaistilannetta

Vaikka vastuu kiskobussin matkustamosta on sälytetty veturinkuljettajalle, hänellä ei tosiasiassa ole mahdollisuutta hahmottaa yksikön matkustajamäärää tai puuttua siihen. Tähän on useita syitä.

Kiskobussissa veturinkuljettaja ei ole matkustajien kanssa samassa tilassa kuten esim. bussien kuljettajat. Matkustamon yleiskuvan hän näkee ainoastaan kameran kautta.

Kiskobussiyksikön maksimimatkustajamäärään on laskettu sekä istumapaikoilla että myös seisomapaikoilla matkustavia. Yhteensä matkustajapaikkoja on 79 Dm12-kiskobussiyksikössä.  Lipunmyyntijärjestelmien antava lukumäärä matkustajista ei kuitenkaan ota huomioon ilman lippua matkustavia.  Jotta kokonaistilanne olisi selvillä, tulisi kaikki matkustajat laskea, mikä on asetetuissa aikatauluissa mahdotonta.

Aikataulut ovat tiukkoja; kiskobussi pysähtyy väliasemilla n. 2 minuutin ajan. Pysähdyksen aikana ei ehdi tarkastamaan matkustamon tilannetta.

Lähiliikenteeseen verrattuna kiskobussit liikkuvat syrjäisemmillä reiteillä, joilla on paljon vartioimattomia tasoristeyksiä. Kuten onnettomuustilastoista nähdään vartioimattomat tasoristeykset ovat suuri riski törmäykselle.

Konduktöörit takaisin kiskobusseihin – veturinkuljettajat voivat keskittyä kuljettamaan junaa

Aiemmin ohjaamosta vastasi kuljettaja ja matkustamosta konduktööri. Konduktööri tarkasti matkustajien liput, seurasi matkustajamäärää ja reagoi siihen tarpeen vaatiessa. Konduktöörin vastuulla oli myös matkustamon evakuointi, jotta veturinkuljettaja pystyi onnettomuustilanteissa keskittymään kalustoon ja hälyttämään apua.

– Veturinkuljettajan tehtävä on kuljettaa junaa. Nyt kiskobussien kuljettajilla on aina tunne siitä, että olet vastuussa yksiköstä, mutta et käytännössä pysty siihen. Jokainen voi kuvitella miten raastava tilanne on ammattilaisille, joiden päätehtävä on kuljettaa junaa turvallisesti. Tämä on psykososiaalista kuormitusta pahimmillaan, Jussi-Pekka Okero muistuttaa.

Rautatiealan Unioni haluaa saada tilanteeseen ratkaisun pikaisesti.

– RAU:ssa tehdään töitä sen eteen, että Suomessa olisi maailman turvallisimmat rautatiet sekä työntekijöiden että yhteiskunnan näkökulmasta. Nyt käsillä olevassa tilanteessa on mielestämme ammattilaisten esille nostama, suuri riski, joka pitää ratkaista tehokkaasti, Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Markku Lehtinen korostaa ja jatkaa.

– Veturinkuljettajien osalle on sälytetty tehtävä, matkustajamäärien kontrollointi, jota he eivät nykyisissä olosuhteissa pysty hoitamaan. Konduktöörit taas pystyisivät hoitamaan tehtävän leikiten. Tärkeintä kaikkien kannalta on taata turvallinen rautatieliikenne, jossa ammattilaiset voivat hoitaa työnsä hyvin, Rautatiealan Unionin puheenjohtaja Markku Lehtinen korostaa.

Rautatiealan Unioni on lähestynyt VR-Yhtymän turvallisuusjohtoa kirjelmällä, jossa kiskobussien turvallisuuteen halutaan kiinnittää huomiota.

 

Lisätietoa ja haastattelut

Jussi-Pekka Okero
Rautatiealan Unionin valtakunnallinen, päätoiminen työsuojeluvaltuutettu VR-Yhtymä veturinkuljettajat
VR-Yhtymän junaliikennöinnin päätoiminen työsuojeluvaltuutettu
p. 040 864 2363
jussi-pekka.okero@vr.fi
(Okero on itse veturinkuljettaja)


Markku Lehtinen
puheenjohtaja
Rautatiealan Unioni RAU ry
p. 050 336 8006
markku.lehtinen@raury.fi
(Markku Lehtinen on entiseltä ammatiltaan veturinkuljettaja)
(vastaa puheluihin 2.9.2024 klo 12 alkaen)

 

Rautatiealan Unioni RAU ry

RAU on rautatiealan ammattiliitto.  Rautatiealan Unioni RAU ry:n jäsenet työskentelevät rautatiealalla veturinkuljettajina, liikenneohjaajina sekä asiakaspalvelu- ja toimistotehtävissä. Tehtävänä on työskennellä avoimen, reilun ja inhimillisen työelämän puolesta. Liitto tähtää siihen, että Suomessa on nyt ja tulevaisuudessa moderni ja turvallinen rautatieala, jossa työntekijä nähdään voimavarana.