Rautatiealan Unioni RAU ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välisissä työehtosopimusneuvotteluissa ei olla pääsemässä tyydyttävään ratkaisuun. Osapuolilla on näkemyseroja palkankorotusten tasosta ja rakenteesta sekä työelämän laadullisten tekstikysymysten kehittämisestä.
- Meillä on rautateillä merkittäviä työjärjestelyistä johtuvia työssäjaksamisongelmia, joita ei ole saatu yritysten kanssa paikallisesti sopimalla ratkaistua ja siksi nämä joudutaan tekemään työehtosopimusten kautta, RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa.
Neuvottelujen vauhdittamiseksi RAU antaa kaksi lakkovaroitusta. Työnseisaukset toimitetaan lakkoina kaikissa yrityksissä, joissa sovelletaan alla mainittuja työehtosopimuksia.
- Ylityö- ja vuoronvaihtokielto aloitetaan 1.3.2023. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto kattaa
- Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskevan työehtosopimuksen alaiset työt ja
-
- Asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskevan työehtosopimuksen alaiset työt
- Ylityö- ja vuoronvaihtokielto on voimassa toistaiseksi.
- Veturimiestehtäviä rautatieliikenteessä koskevan työehtosopimuksen alaiset työt asetetaan lakkoon aikavälillä 6.–10.3.2023.
- Asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä koskevan työehtosopimuksen alaiset työt asetetaan lakkoon aikavälillä 13.–17.3.2023
Molemmat lakot pysäyttävät toteutuessaan junaliikenteen. Työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä tehtäviä, joissa ne vaarantaisivat yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisivat yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa.
Palomäki on toiveikas, että ratkaisu löytyisi ennen työtaistelujen aloittamista.
- Meillä on reilu pari viikkoa aikaa löytää ratkaisu. Sen pitäisi riittää, jos tahtoa on.
Lisätietoja:
Tero Palomäki
puheenjohtaja
Rautatiealan Unioni RAU ry
Twitter @TeroPalomaki