Fintraffic Raide uudistaa Pohjois-Suomen kauko-ohjausjärjestelmän. Uudistustyön toteuttaa Siemens Mobility Oy vuosina 2021-2025.
Tekniikka & Talous -verkkosivun (jutussa maksumuuri) mukaan projektin tavoitteena on rakentaa ”moderni kauko-ohjausjärjestelmä, joka mahdollistaa paikkariippumattoman ja dynaamisen ohjaustyön sekä automaation laajemman käytön.”
Siemensin kokonaisuuteen kuuluvat kaikki uuden kauko-ohjausjärjestelmän suunnitteluun, valmistukseen ja käyttöönottoon liittyvät työt sekä tarvittavien rajapintojen toteuttaminen muun muassa asetinlaitteisiin. Alustava toteutusaikataulu on vuosina 2021-2025.
Oulun ohjauspalvelukeskuksessa odottavat tunnelmat
Oulun ohjauspalvelukeskuksen paikallinen luottamusmies Jaakko Vuorjoen mukaan työntekijät ovat iloisia uudistuksesta.
- Pohjois-Suomen kauko-ohjausjärjestelmät ovat vanhoja ja parannuksia on odoteltu. Meillä on vielä esim. vaihdemiehiä, jotka käyvät kääntämässä vaihteita maastossa. Luvassa on varmasti monenlaista helpotusta, vaikka tietysti myös uuden opiskelua, Vuorjoki täsmentää.
- Tällainen kehitys on aina hyvästä, kunhan kauko-ohjausjärjestelmää uudistettaessa ei unohdeta saattaa ratoja ja rakenteita hyvään kuntoon. Muussa tapauksessa hyödyn saaminen uudistuksesta on haastavaa, Fintraffic Raiteen pääluottamusmies Kari Karlstedt korostaa.
Kolme ohjauspalvelukeskusta Siemensin tekniikalla
Uusi kauko-ohjausjärjestelmä tulee käyttöön Fintraffic Raiteen Oulun ohjauspalvelukeskukseen ja osaan Tampereen ohjauskeskuksen työpisteistä.
- Liikennettä voidaan tulevaisuudessa ohjata joustavasti Siemensin toteuttamista kolmesta ohjauskeskuksesta, jotka sijaitsevat Oulussa, Helsingissä ja Kouvolassa, Siemens Mobilityn tekninen johtaja Jari Jussila kertoo Tekniikka & Talous -lehdelle.