Lentoyhtiö Finnair vaati lentoemäntien ja stuerttien voimassa olevaan työehtosopimukseen heikennyksiä kesken sopimuskauden. Finnairin vaatimukset koskevat palkkaa ja lepoaikoja. Ne tulisivat voimaan yhtiön Tukholmasta lennettävillä lennoilla.
Yhtiö perustelee vaatimusta lentoemäntien ja stuerttien työehtojen heikentämisestä yhtiön kannattavuudella. Kuitenkin vain pieni osa lentoliikenteen kustannuksista koostuu matkustamohenkilöstön palkoista.
AKT:n hallitus päätti torjua Finnairin vaatimuksen tes-heikennyksistä. Tilanne on työntekijöille ja ammattiliitolle hankala, sillä noin 90 prosenttia lentoemännistä ja stuerteista on koronan takia lomautettuna. Samaan aikaan Finnair on saanut kuitenkin tuntuvaa valtiontukea. Tämän olisi luullut heijastuvat Finnairissa vastuuna työntekijöistä.
Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan AKT:n torjuttua Finnairin vaatimukset, julkisti yhtiö yhteistyön henkilöstövuokrausyritys Airpron kanssa. Tällä Finnair haki kiertotietä heikennyksiä matkustamohenkilöstön työehtoihin.
Se tarjosi härskisti omille lomautetuille työntekijöilleen mahdollisuutta työllistyä Airpron kautta. Tällöin työsuhteisiin noudatettaisiin kuitenkin Airpro Oy:n työehtopimusta, jonka ovat solmineet PALTA ja ammattiliitto PRO. Kyseinen sopimus on huomattavasti heikompi kuin AKT:n ja Paltan solmima alan yleissitovaan työehtosopimukseen perustuva sopimus.
Kuljetusliitot KL ry paheksuu Finnairin toimintaa ja on huolissaan siitä, ettei valtionyhtiöiden keinovalikoimasta näytä puuttuvan mitään, millä työntekijän työehtoja voitaisiin halpuuttaa.
AKT ei ole tässä asiassa yksin. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on kampanjoinut Postin vuokratyöntekijöiden työehtojen puolesta. Osaan Postin vuokratyöntekijöistä on sovellettu kahden vuoden ajan PAUn solmimaa työehtosopimusta selvästi heikompia palkka- ja muita työsuhteen ehtoja. Asia on tällä hetkellä oikeusprosessissa.
Kuljetusliitot KL ry vaatii, että valtio omistajan roolissa edellyttää omistamiltaan yhtiöiltä hyvää henkilöstöpolitiikkaa, vaikka yhtiöiden tilanne olisi taloudellisesti haastava.
KL ei hyväksyä tapaa, jolla voimassa olevia työehtoja kierretään ja heikennetään. KL antaa asiassa AKT:lle täyden tukensa.
Tes-shoppailu on saatava loppumaan. Se nakertaa koko ay-liikkeen uskottavuutta ja sitä kautta sen voimaa ja jäsenkehitystä. On vaikea vakuuttaa ihmisiä siitä, että ay-liike on yhtenäinen ja työntekijöiden puolella, kun yksi ammattiliitto voi tehdä työnantajapuolen kanssa kilpailevan ja ehdoiltaan heikomman työehtosopimuksen.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Pekka Lehtonen, vt. puheenjohtaja
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry
Heidi Nieminen, puheenjohtaja
Rautatiealan Unioni RAU ry
Tero Palomäki, puheeenjohtaja
Suomen Merimies-Unioni SMU ry
Kenneth Bondas, puheenjohtaja