Taidettiin olla vielä 90-luvulla kun ensimmäisten pääkaupunkiseudun bussikilpailutusten jälkeen alettiin suunnittelemaan junaliikenteen kilpailutusta. Heti 2000-luvun alussa perustettiin junakalustoyhtiö omistamaan pääkaupunkiseudulla liikennöivä kalusto. Ymmärrettävistä syistä VR:llä ei ollut halua investoida epävarmassa tulevaisuusnäkymässä uuteen lähiliikennekalustoon ja kuntayhtymä näki sen kilpailutuksen edellytyksenä.
Monien vaiheiden jälkeen olemme keväässä 2020 ja lähiliikenne on nyt kilpailutettu. Voittajaksi selvisi vanha kunnon valtionyhtiö VR. Se mikä on voiton hinta junamatkustajalle ja henkilöstölle selvinnee tulevaisuudessa mutta vaikka kilpailutus ei ollut mikään osallistujamenestys: vain yksi kelvollinen tarjous, mikä kertoo siitä että VR oli ainoa joka sen halusi, ja HSL sai haluamansa säästöt.
VR:n tarjoama sopimuskauden hinta oli 200 miljoonaa halvempi kuin kilpailijalla. Uuden sopimuksen arvo on vuodessa 36 miljoonaa euroa ja koko sopimuskaudella noin 400 miljoonaa euroa. Kymmenen vuoden sopimuskaudella odotetaan säästöjä 275 miljoonaa euroa. Hintataso on alentunut jopa 40 prosentilla vuodesta 2015. Ensin kilpailutuksen uhalla ja sitten kilpailutuksella.
Summat ja prosentit ovat valtavan isoja. Kyllä tämä nyt pistää miettimään, mistä ne säästöt revitään. Tilanne olisi ihan sama olisi voittaja ollut kuka tahansa. Viimeistään kesällä nähdään miten ne HSL:n asettamat laatutavoitteet toimivat oikeassa maailmassa vai oliko kyse pelkästään rahasta eikä asiakkaasta ole niin väliä?
Tero Palomäki
puheenjohtaja
Rautatiealan Unioni RAU ry