Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Aluehallintovirasto hylkäsi VR-Yhtymän poikkeuslupahakemuksen työvuoroluettelon laatimisvelvollisuudesta

18.12.2024

AVI on hylännyt VR-Yhtymän hakemuksen saada poikkeuslupa olla laatimatta työvuoroluetteloa veturinkuljettajille eli käyttää heittomiesjärjestelmää vuosina 2025-2027. (Heittömiesjärjestelmä avattu artikkelin lopussa)

VR-Yhtymä haki lupaa poiketa työaikalain mukaisesta työvuoroluettelon laatimisvelvollisuudesta siten, että työvuorolistoille merkittäisiin vain vapaapäivät, mutta ei muita työaikaa koskevia tietoja. Hakemuksen mukaan poikkeusluvan tarve johtuu työn epäsäännöllisyydestä, jota aiheuttavat asiakastarpeiden muutokset, sääolosuhteet, ratatyöt, kalustoviat ja kuljettajien poissaolot.

AVI totesi, ettei työnantaja pystynyt osoittamaan, että työvuoroluettelon laatiminen olisi työaikalain tarkoittamalla tavalla erittäin vaikeaa. Lisäksi VR:llä on jo käytössään työaikapankki ja muut joustomekanismit, jotka tukevat työvuorojen hallintaa. Näin ollen poikkeuslupahakemus hylättiin. Päätöksestä voi valittaa.

Aluehallintoviraston tarkemmat perustelut päätökselle

  1. Lain vaatimukset: Työaikalain mukaan poikkeusluvan myöntämisen edellytyksenä on, että työn epäsäännöllinen luonne tekee työvuoroluettelon laatimisen erittäin vaikeaksi. AVI totesi, että työn epäsäännöllisyys sinällään ei riitä perusteluksi, vaan sen on osoitettava aiheuttavan erityisiä vaikeuksia työvuoroluettelon laatimisessa.

  2. Aiemmat oikeuskäytännöt: Työneuvoston ja työtuomioistuimen aiempien päätösten mukaan työnantajan vaikeudet tietää työvuoroja etukäteen eivät oikeuta vapautukseen. Esimerkiksi asiakastarpeista tai sääolosuhteista johtuvat muutokset ovat normaalisti osa liiketoiminnan riskiä.

  3. Heittomiehen käytön rajoitteet: AVI katsoi, ettei heittomiesjärjestelmä ole käytännössä soveltuva lähiliikenteen tarpeisiin, sillä junaliikenne edellyttää täsmällisyyttä, eikä heittovuorojen joustavuus riitä turvaamaan toimintaa.

  4. Työvuoroluettelon mahdollisuus: AVI huomioi, että työnantajalla on mahdollisuus muuttaa jo julkaistuja työvuoroja painavista syistä, kuten kalusto- tai ratavauriotilanteista, mikä mahdollistaa riittävän joustavuuden.

  5. Työntekijöiden oikeudet: Työntekijöiden oikeus tietää työvuoronsa etukäteen katsottiin painavammaksi kuin työnantajan tarpeet ylläpitää nykyistä järjestelmää.


Heittomiesjärjestelmän käyttö päättyy 31.12.2024

1.1.2025 on ensimmäinen päivä kun heittovuoro ei ole VR-Yhtymän veturinkuljettajilla käytössä.
Työnantaja on korvannut vanhoja heiton vuoroja varavuoroilla. 
 

Poikkeuslupa koski käytännössä heittomiesjärjestelmän käyttöä. Mikä on heittomiesjärjestelmä?

Veturinkuljettajien työvuoroissa on käytetty vuosikymmeniä "joustavaa" heittomiesjärjestelmää. Järjestelmä toimii siten, että kuljettajat ovat ns. "heittovuorossa", jossa seuraavan päivän työvuoro ilmoitetaan klo 17 mennessä. Viikonlopun työvuorot kerrotaan viimeistään perjantaina. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuljettaja ei välttämättä tiedä tarkkaan työaikaansa ennen edellistä päivää. 

VR-Yhtymä haki lupaa jatkaa tätä mallia, koska junaliikenteen aikataulut ja muutokset (esim. sää, asiakastarpeet) ovat haastavia. 

Aluehallintoviraston päätös VR-Yhtymän heittovuoron käytöstä